S príchodom Vianoc narastá počet nekalých obchodných praktík

Predvianočný nákupný zhon znižuje schopnosť spotrebiteľov nakupovať racionálne, míňajú viac a „naletia“ podvodom. To je dôvod, prečo sme pre vás zostavili zoznam najčastejších nekalých praktík slovenských predajcov. Článok vznikol v spolupráci s portálom spotrebitelskytest.sk, ktorý sa zameriava na nestranné recenzie a testy produktov.


Blížiace sa vianočné sviatky pre niekoho znamenajú pocit príjemného adrenalínu, pre iného zas stres. Platí to pre spotrebiteľov, rovnako však aj pre predajcov. Mnoho obchodníkov doháňa zisky v predvianočnom období. Práve sviatky a niekoľkotýždňové obdobie, ktoré im predchádza, sú najvhodnejšou a najvďačnejšou príležitosťou pre predajcov, ako si zarobiť.

S tým súvisia aj rôzne obchodné taktiky, praktiky a marketingové stratégie, do ktorých sa obchodníci pred Vianocami púšťajú. Niektoré z nich sa pýšia originalitou, vtipom, kreativitou, no v ich záplave nájdete oveľa viac nekalých spôsobov predaja ako v priebehu roka.

Vianočná sezóna je sezónou podvodníkov

Nástrahy predvianočných nákupov spočívajú vo veľkom množstve praktík neprijateľných voči spotrebiteľovi, ktoré je často ťažké odhaliť. Nepoctiví obchodníci využívajú v praxi klamstvo, zavádzanie či agresiu, aby predali čo najviac a zvýšili svoj zisk.

Obchodná praktika sa podľa zákona o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z. z. stáva nekalou ak „je v rozpore s požiadavkami odbornej starostlivosti, podstatne narušuje alebo môže podstatne narušiť ekonomické správanie priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k výrobku alebo službe, ku ktorému sa dostane alebo ktorému je adresovaná, alebo priemerného člena skupiny, ak je obchodná praktika orientovaná na určitú skupinu spotrebiteľov“.

Medzi takéto praktiky „v preklade“ patrí klamstvo alebo opomenutie určitého konania, ale aj agresívne obchodné praktiky, ktorých aktéri sa v médiách často označujú v súvislosti s podomovým či prezentačným predajom ako „šmelinári“. Nekalé obchodné praktiky si dokonca vyslúžili čiernu listinu, ktorá uľahčuje rozpoznanie takéhoto konania a je pomocným dokumentom platným v celej Európskej únii.

Aj keď v minulosti sa posudzovanie obchodných praktík v jednotlivých štátoch Európskej únie líšilo, v súčasnosti je jednotné. Zástupcovia Európskeho parlamentu tak chcú zaistiť jednotnosť a transparentnosť nákupu v rámci celej Európskej únie.

Generálne riaditeľstvo Európskej komisie pre zdravie a ochranu spotrebiteľa dokonca v roku 2006 vytvorilo smernicu pre všetkých, ktorí nechcú byť podvedení. Pomocou nej dokážete odhaliť podvodníka skôr, ako vás donúti zakúpiť si tovar či službu. Podrobnejšiu úpravu povinností predávajúcich a práv spotrebiteľov nájdete v zákone o ochrane spotrebiteľa.

Odhaľte, že vás klamú

Počas vianočných sviatkov sa stretneme s niekoľkými najčastejšie využívanými typmi nekalých obchodných praktík. Podvody sa vzťahujú nielen na priamy predaj zákazníkovi, ale aj na reklamu, ktorá ho má na transakciu nalákať. Tu je niekoľko najčastejších nekalých obchodných praktík, na ktoré by ste si mali dať pozor v najbližších mesiacoch:

1. Manipulácia s cenami a zľavami

Aj vám sa už možno stalo, že ste počas bežného dňa prišli do obchodu, v ktorom stál listový šalát 0,69 € bez toho, aby naň bola aplikovaná zľava, no o pár dní neskôr stál 0,79 € s označením, že je práve v zľave z „pôvodnej“ sumy 1,19 € a pre vás by to bola výhodná kúpa, pričom v skutočnosti išlo o zavádzanie. V zhone, pri nákupe potravín po práci a náhlení sa domov, si to často nevšimneme. No ide o bežnú prax počas celého roka.

Na obrátkach však naberá v období Vianoc, keď mnohí nakupujú na poslednú chvíľu, bez obozretnosti a za akúkoľvek cenu. Mnoho obchodníkov tvrdí svojim zákazníkom, že tovar stojí viac ako je v skutočnosti jeho pôvodná hodnota. Pri výbere vianočných darčekov si preto radšej prečítajte na porovnávacích weboch, koľko zamýšľaný dar stojí a porovnajte ceny konkurencie pred konečným nákupom.

2. Falošné limitované ponuky

Výpredaje, limitované ponuky či likvidácia predajne - v každom z týchto prípadov môže ísť o pravdivé tvrdenie, no zároveň aj o podvod. Obchodníci týmito praktikami vyvolávajú v spotrebiteľovi nákupný stres a nepravdivo tvrdia, že produkt bude k dispozícii iba veľmi krátky čas. Vynútia tak v človeku okamžité rozhodnutie a zminimalizujú čas na kvalifikovanú voľbu.

3. Predaj drahšieho tovaru namiesto lacnejšieho

Aj predajcovia v kamenných predajniach majú svoje obchodné ciele a mesačné či ročné plány, na základe ktorých sú odmeňovaní. Čím viac a vo vyššej sume predajú, tým vyššia môže byť ich odmena. Preto vám možno ako prvý variant ponúknu najdrahší tovar. Nechajte si od zamestnancov predajní poradiť, no pýtajte si všetky dostupné informácie aj alternatívy k hľadaným produktom.

4. Zavádzajúce tvrdenia o tovare

Obchodníci v niektorých prípadoch podstupujú riziko za vidinou zisku a ponúkajú tovar, ktorý nie je možné v našich zemepisných šírkach predávať legálne, pričom tvrdia, že ide skutočne o legálny produkt. Ďalším rizikom je nákup tovaru či služby, ktorá môže zdraviu uškodiť.

Ide o tovar pochybného pôvodu alebo, napríklad, služby bez dokladovania oprávnenia či potrebných certifikátov.V oblasti vitamínových doplnkov sú časté prehnané prirovnania a nadnesené popisy účinkov, ktoré tvrdia, že ide o produkt, ktorý „lieči rakovinu“ alebo „vás zbaví nechcených kíl“.

V oblasti online nakupovania sa často vyskytuje problém s dostupnosťou tovaru. Spotrebiteľ si objedná tovar v internetovom obchode, no následne mu prevádzkovateľ e-shopu zavolá s ospravedlnením, že tovar sa práve na sklade minul a ponúkne mu drahšiu alternatívu. V zhone takúto ponuku spotrebiteľ často prijme, no môže ísť o podvod.

5. Doprava zadarmo

Pri nákupe v e-shope zadávate v objednávke tiež spôsob doručenia. Konečná suma teda obsahuje cenu produktu a dopravu. Prekvapenie nastáva, keď po zdĺhavom a precíznom „tendrovaní“ najlacnejšieho nájdeného produktu zistíte, že celková hodnota nákupu je vyššia ako keby ste nakupovali u konkurencie. Za nekalú praktiku sa považuje manipulácia s cenou dopravy, ktorou si obchodník vykompenzuje „stratu“ pri zľavnenom tovare.

6. Znížená kvalita tovaru

Viete, čo kupujete? Niekedy sledovať ceny nestačí. Prekvapivo výhodná cena nemusí znamenať len predvianočnú zľavu, ale aj ponuku tovaru zníženej kvality. E-shopy čoraz častejšie ponúkajú na predaj tovar, ktorý už predtým zákazníci použili, no vrátili.

Tovar sa môže predávať používaný alebo len odbalený. Túto informáciu by ste mali nájsť okamžite pri základnom popise produktu, no pochybné weby túto informáciu neuvádzajú vôbec alebo len veľmi malými písmenami. Niektorí obchodníci zájdu ešte ďalej, keď si na svoj obchod, či už ide o kamennú alebo internetovú predajňu, zavesia známku kvality či dôveryhodnosti, ktorá však nie je pravá.

7. Vábivá reklama

Predajcovia v niektorých prípadoch uvádzajú produkty za extrémne nízke ceny, no pri kúpe spotrebiteľ zistí, že tovar obchodník nie je schopný dodať. Preto musí byť pri každej ponuke uvedená informácia o počte výrobkov za cenu uvádzanú v reklame a o trvaní ponuky.

8. Falošná výhra

V dobe internetu a mailovej korešpondencie ide o častú nekalú praktiku, ktorú väčšina rozumných spotrebiteľov zo svojej poštovej schránky okamžite vymaže. Oznámenia, že ste zdedili milióny po strýkovi z Buenos Aires či vyhrali v lotérii, sú, bohužiaľ, číry nezmysel.

Rovnako ide o listovú korešpondenciu, ktorú obchodníci ešte stále využívajú a lákajú potenciálnych zákazníkov oznámením výhry pred, počas alebo po kúpe určitého produktu či účasti na prezentácii produktov, ktoré lákajú najmä seniorov a menia sa na agresívny spôsob predaja a nakupovanie pod nátlakom.

9. Manipulácia detí

Novou skupinou spotrebiteľov modernej spoločnosti sú deti a mladiství. Problémom je, že na ich spotrebiteľské požiadavky doslova doplácajú rodičia. Obchodníci potenciál v mladej cieľovej skupine vidia už niekoľko rokov a marketingové a reklamné kampane smerujú na najmenších.

Pod citovým nátlakom tak rodičia deťom často kúpia to, čo im vidia na očiach, a najmä pred Vianocami. Ako uvádza portál Europa.eu: „Priame výzvy typu Kúp si knihu hneď alebo Presvedč rodičov, aby ti kúpili túto hru sú zakázané. Zákaz sa vzťahuje na všetky média vrátane televízie a najmä internetu.“

Čo robiť, ak ste sa stali obeťou nekalých praktík predajcov?

Zákon o ochrane spotrebiteľa stanovuje niekoľko typov trestov pre obchodníka, ktorý sa dopustil nekalých praktík. Najčastejšie sa jedná o priestupky a porušenia ustanovených povinností. Za priestupok možno uložiť pokutu do 332 €.

Za porušenie ustanovených povinností uloží orgán dozoru výrobcovi, predávajúcemu, dovozcovi alebo dodávateľovi pokutu do 66 388 € a za opakované porušenie povinnosti počas dvanástich mesiacov môže byť obchodníkovi uložená pokuta až do výšky 165 969,50 €.

Pri strete s nekalými praktikami obchodníkov alebo podozrení možno kontaktovať Združenie slovenských spotrebiteľov, Európske spotrebiteľské centrum alebo podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. V prípade, že sa podnet týka bezpečnosti a zdravia, príslušnými orgánmi sú Štátna veterinárna a potravinová správa alebo Úrad verejného zdravotníctva.

Otázky k poskytovaniu služieb elektronických komunikácii a poštových služieb smerujte na Úrad pre reguláciu elektronických komunikácii a poštových služieb, právomoc na riešenie otázok k štruktúre a cenám energií má zase Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.